דר רועי אברמוביץ דלקת אזניים חריפה

דלקת אזניים חריפה

אוזן האדם מורכבת מ 3 חלקים – אוזן פנימית, אוזן תיכונה ואוזן חיצונית. מדובר ב 3 חללים שונים המופרדים זה מזה באמצעות ממברנה (מחיצה עורית) קטנה.
כמו בכל איבר אחר בגוף, גם באוזן יכולה להתפתח דלקת. הדלקות בשלושת חלקי האוזן נבדלים זה מזה בסוג המזהמים האופיינים ובטיפול הנחוץ בדלקת.

דלקת אוזן פנימית– מדובר בזיהום שיכול להיות מסוכן מאוד, הטיפול הוא אגרסיבי באנטיביוטיקה רחבת טווח ולעיתים אף נזקקים לניתוח.

דלקת אוזן תיכונה– המוכרת בציבור בתור “דלקת אזניים”. לרוב מלווה בחום גבוה, תמיד תתחיל בעקבות מחלה ויראלית של דרכי אוויר עליונות (נזלת, שיעול, גודש אפי), מלווה בכאבי אזניים. הגורם לדלקת הוא חסימה של צינורית אוורור קטנה הנמשכת מהאוזן התיכונה לאף ואחראית על השוואת לחצים וניקוז הפרשות מהאוזן לאף. כאשר צינורית זו נחסמת (בעקבות גודש באף) מתחיל לעלות הלחץ באוזן התיכונה (וזה מה שגורם לכאבים) ובנוכחות חיידקים של מערכת הנשימה מתפתחת דלקת.
ישנם גורמים המעלים את הסיכון לחלות בדלקת אוזן תיכונה- אכילה בשכיבה, מומים באיזור הראש והצוואר, בעיות במערכת החיסון.
כאשר תגשו לבדיקת רופא הילדים שלכם הוא יוכל להבחין בסימנים אופיינים לדלקת זו- בלט ועכירות של עור התוף ושינויים מבניים בו.
אז איך מטפלים?
הטיפול במקרה של דלקת אוזן תיכונה תלוי בגיל המטופל ובחומרת הדלקת. כיום הגישה הרווחת היא להמתין עם טיפול אנטיביוטי מספר ימים שכן במרבית המקרים הדלקת חולפת מעצמה, ללא כל התערבות. במקרים מסויימים יש להתחיל טיפול אנטיביוטי מיידי ועל כך יש לדון עם רופא הילדים שלכם.

  • מתחת לגיל חצי שנה- יש להתחיל טיפול אנטיביוטי מיידית.
  • גיל חצי שנה- שנתיים- טיפול סמפטומטי להקלה על הכאבים למשך יממה, אם אין שיפור בדיקת רופא ילדים חוזרת ושקילת צורך בטיפול אנטיביוטי.
  • מעל גיל שנתיים- טיפול סימפטומטי למשך 48-72 שעות. אם אין שיפור בתלונות- בדיקת רופא ילדים חוזרת ושקילת הצורך בטיפול אנטיביוטי.

כאשר ישנה הפרשת מוגלה מהאוזן– סימן שהייתה התנקבות ספונטנית של עור התוף. נראה מפחיד אבל זה בעצם סימן טוב- הדלקת מחלימה מעצמה. עם התנקבות התופית חולפים הכאבים (שכן מקורם בעליית לחץ בתוך חלל סגור) וישנה הפרשת מוגלה. במקרים כאלה אין צורך בטיפול אנטיביוטי. הטיפול במקרה כזה הוא ניקוי מקומי וטיפול במי חמצן, כמו גם טיפול סמפטומטי.

כאשר לא מושג שיפור למרות טיפול אנטיביוטי במשך 48-72 שעות, או אם ישנה החמרה- זהו סימן לכשלון טיפולי ואז יש לשקול החלפת סוג האנטיביוטיקה או פניה לבדיקת רופא א.א.ג

דלקת אוזן חיצונית– דלקת בתעלת השמע הנמשכת מאפרכסת האוזן ועד לעור התוף. דלקת באיזור זה מתבטאת בכאבים בעת הנעת האוזן, לרוב ללא עליית חום סיסטמי וללא קשר למחלת חום ויראלית של דרכי אוויר עליונות.
הגורמים לדלקת הם חיידקים הנמצאים אצל כולנו על עור תעלת האוזן ולא גורמים לנזק. כאשר ישנה רטיבות בתעלת השמע או נזק לשלמות העור, חיידקים אלה חודרים לתוך העור ויוצרים דלקת מקומית. דלקת זו נפוצה יותר בחודשי הקיץ, כאשר ישנה חשיפה מוגברת למקורות מים (ים, בריכה) והגברת הלחות בתעלת השמע.
אז איך מטפלים?
ראשית- חשוב לשמור על תעלות שמע יבשות. לאחר מקלחת/ בריכה/ ים יש לייבש היטב את תעלות האזניים. כאשר מתפתחת דלקת אוזן חיצונית הטיפול הוא באמצעות טיפות אנטיביוטיות מקומיות (להבדיל מדלקת אוזן תיכונה שם הטיפול הוא דרך הפה) והמנעות מהרטבת האזניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *