דר רועי אברמוביץ | פריחה בעור לאחר מעבר מהנקה לתחליפי מזון וכניסה לגן

פריחה בעור לאחר כניסה לגן ומעבר מהנקה לתחליפי מזון

שלום:
ד”ר אברמוביץ
הבן שלי, בן 5 חודשים נכנס לגן לפני שבוע. הוא ניזון מהנקה מלאה כשבחודש האחרון נתתי לו נוטרילון קומפורט/רגיל מדי פעם על מנת שיתרגל לטעם ולבקבוק.ביום הראשון לגן,כשהוא ניזון 3 פעמים מתמ״ל החזרתי אותו הביתה וכשעה וחצי שעתיים אחרי הבקבוק האחרון גיליתי לו פריחה בעורף, בצוואר,בית השחי, אזור המפשעות כאילו זה כוויות ואפילו היו שלפוחיות מעט. אבל הילד חיוני,חייכן,לא נראה שמשהו הציק לו,ללא חום…כלומר מבלי הפריחה הזו הילד נורמלי לחלוטין.אחרי ביקור אצל הרופא הועלתה אפשרות כי הוא רגיש לחלב ויש לחזור להנקה מלאה למשך כל השבוע ולנסות שוב בסוף השבוע תמ״ל. לא היתה שום התפתחות חריגה בהנקה כמובן ובתמ״ל. חשוב לי לציין שכשנתתי לו תמ״ל מדי פעם הופיעה מן פריחה קלה מסביב לפה בלבד. המשכתי בתמ״ל בשילוב הנקה כל הסופ״ש עד אתמול בערב ששוב הופיעה הפריחה סביב הפה.לאחר שיחה עם הרופא הועלתה אפשרות כי ישנה רגישות לחלב אבל קלה מאוד ולהמשיך בתמ״ל רגיל לבדיקה… יש איזושהי השערה אחרת לדעתך?

(תמונה בראש הדף)

תשובה:
אם ישנה רגישות לחלבון חלב פרה צריך להפסיק חשיפה למזון המכיל חלבונים אלה ולעבור לכלכלה מיוחדת (מפורקת).
ציינת כי החשיפה החלה לפני למעלה מחודש ולכן ישנו ספק האם קליניקה שהופיעה עכשיו היא על רקע רגישות לחלבון חלב פרה (אם זה היה מופיע בימים הראשונים לחשיפה, ייתכן. קליניקה שהופיעה לאחר חודש חשיפה- לא כל כך מתאים).
בנוסף- רגישות לחלבון חלב פרה מתבטאת בשינוי יציאות, הקאות ומצב כללי ירוד, לפעמים דם בצואה ואי שקט ניכר. זו לא הקליניקה שאת תיארת.
פריחה יכולה להיות מהרבה סיבות, לרוב על רקע ויראלי. בגיל זה ובעיקר לאור התחלת גן חדש- מרבית הסיכויים שזו הסיבה לפריחה.
כדי להגיע לאבחנה נכונה יש צורך בבדיקת רופא ילדים ולקיחת היסטוריה מפורטת ומדוייקת.

בכל מקרה, אם החשד הוא לרגישות לחלבון חלב פרה- יש לעבור לפורמולה מפורקת ואין להמשיך פורמולה רגילה.

ד״ר רועי אברמוביץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *